Miten rakentaa toimiva yhteistyö ja saavuttaa verkostoitumisen edut?

Minulta on usein kysytty miten rakennetaan toimiva yhteistyö. Siihen ei ole yksiselitteistä vastausta. Ihmiset, yritykset ja toimintaympäristö ovat erilaisia ja toiminta on kontekstisidonnaista. Kaikki verkostoon osallistuvat tavoittelevat omasta näkökulmastaan jotain etua yhdessä tekemisestä. Esimerkiksi joku yritys voi hakea kasvua, toinen taas jotain erikoisosaamista toiselta osapuolelta. Tarpeet ovat erilaisia ja yhteistyössä onkin tärkeää yhdistää eri yritysten tavoitteita yhteisiksi tavoitteiksi.

Yhteistyön rakentamisessa kannattaa ensimmäiseksi kartoittaa mitä me tarvitsemme. Sen jälkeen tarvitsee asettaa kohde, mitä ja miten lähdetään tavoittelemaan. Kannattaa käydä omat resurssit tarkkaan läpi ja sen jälkeen lähteä etsimään niitä yrityksen ulkopuolelta. Yrityksen tarvitsee käydä läpi olemassa olevat suhteet ja sen jälkeen tarvittaessa kartoittaa muut potentiaaliset yritykset, joiden kanssa voisi tehdä yhteistyötä. Tässä vaiheessa yrityksen on käytävä läpi potentiaalisten yhteistyökumppaneiden tavoitteet ja intressit verkostoitumiselle. Tällä varmistetaan käytännön tekemisen käynnistymisen mahdollisuus ja onnistuminen.

Verkostot on hyvä tapa yhdistää resursseja. Kokemukseni mukaan tämä on haastavaa yrityksille. Pystyvätkö yritykset käsittelemään esimerkiksi sitä, että etujen saavuttaminen tapahtuu eri ajankohtana eri yrityksille? Tässä nousee esiin luottamuksen rooli ja miten vahvaksi se on muodostunut yritysten välille. Luottamuksen osalta verkoston jäsenten määrä on ratkaiseva. Yritys ei voi rakentaa korkean luottamuksen tason suhteita liian monen yrityksen kanssa. Yritys voi rakentaa vahvat suhteet 2-10 yrityksen kanssa. Muita, heikkoja yhteistyösuhteita voi olla satoja. Heikoista suhteista voi muodostua ajan saatossa vahvoja suhteita ja siksi nekin ovat tärkeitä yritykselle.

Jari Kattainen, KTT