Yhteistyötä: miksi, kenen kanssa ja miten?

Julkisuudessa on puhuttu pitkään yritysten välisen yhteistyön rakentamisen tärkeydestä. Yrityksiä on kannustettu rakentamaan erilaisia kumppanuuksia taloudellisen ja toiminnallisen tuottavuuden lisäämiseksi. Julkiset yrityspalveluorganisaatiotkin ovat panostaneet erilaisten verkostojen rakentamiseen vuosia. Yrityksiä on opastettu miksi ja miten rakentaa toimivia yhteistyösuhteita. Yrityksen tehtäväksi on jäänyt valita tarpeen mukaan kenen kanssa alkaa yhteistyöhön.

Mutta kuinka tarkkaan yritykset miettivät miksi, kenen kanssa ja miten tekevät yhteistyötä. Suomessa suurin osa yrityksistä on pieniä mikroyrityksiä. Onko heillä riittävät resurssit syvällisemmän yhteistyön rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Yhteistyö jää helposti ostajan ja myyjän väliseen tavaran tai palvelun vaihtoon, joka perustuu mm. hintaan, laatuun ja toimitusvarmuuteen. Tosin kaikissa suhteissa yrityksen ei tarvitse mennä kovin syvälle ja pelkkä ostaminen ja myyminen riittävät. On kuitenkin asioita, joita yritys ei voi tehdä yksin tai se ei ole toiminnallisesti ja/tai taloudellisesti järkevää. Tällöin kannattaa verkostoitua tarvittavia resursseja omistavien yritysten kanssa ja rakentaa tarvittaessa strateginen kumppanuus. Yrityksen on itse harkittava, tarvitseeko se strategista kumppanuutta, jossa osapuolet kehittäisivät yhdessä molempien yritysten toimintaa.

Usein näkee, varsinkin pienissä yrityksissä, että kaikki asiat pyritään tekemään itse. Tähän voi olla monia syitä. Yksi perustelu on ajanpuute, joka estää yhteistyösuhteiden rakentamisen, koska yrityksen sisäinen johtaminen ja asiakastyöt vievät kaiken ajan. Toimivan yhteistyön rakentaminen vaatii riittävät resurssit ja tämä jää usein vähemmälle huomiolle. Kannattaa myös muistaa, että aina kun toimitaan oman organisaation ulkopuolella verkostoissa, riskit lisääntyvät. Yritys joutuu miettimään yhteistyötä rakentaessaan muun muassa omaa ja toisten osapuolten arvoasioita, organisaatiokulttuuria, toiminnan tavoitteiden asettamista sekä sitä sopiiko yhteistyö yrityksen strategiaan ja imagoon. Nämä kaikki edellä mainitut asiat vaativat yritykseltä johtamista.

Yhteistyöhön liittyvä johtaminen asettaakin yrityksen johdolle uudenlaisia haasteita. Yritysten johtajilla on kokemusta ja osaamista johtaa omaa yritystään. Mutta kun aloitetaan rakentamaan yhteistyötä, siirrytään usein ns. epämukavuusalueelle. Tältä alueelta ei välttämättä ole kokemusta, eikä ole tietoa, kuinka toimia uudessa ympäristössä. Tarvitaan uudenlaista johtamista, jossa perinteiset johtajuusmenetelmät eivät toimi. Yrityksen johdon on tiedostettava mitä ja miten johtamiseen liittyviä asioita on muutettava verkostoissa toimiessa. Loppujen lopuksi yhteistyön johtamisessa on kyse kontekstiin sopivasta oikeanlaisesta ja johdonmukaisesta johtamisesta.