Yhteistyön rakentamisessa on tärkeää löytää oikeat henkilöt ja yritykset kenen kanssa lähdetään yhdessä liikkeelle. Sen vuoksi on tärkeää tehdä listaus potentiaalisista yhteistyökumppaneista. Tämä listaus voi tuntua itsestään selvyydeltä, mutta näin ei aina ole. Muistan yhden metallialan yrityksen Etelä-Suomesta, joka hankki erikoisosaamista Oululaiselta yritykseltä, kun kuvitteli, ettei kyseistä erikoisosaamista ole lähempänä. Saman työtehtävän olisi voinut tehdä yrityksen kanssa samalla yritysalueella ollut yritys. Pieni yritys olisi säästänyt melkoisesti logistiikkakustannuksissa. Ongelma oli, että yrittäjä tiesi kyseisen yrityksen ja heidän tuotteensa, mutta ei ollut tunnistanut toisen yrityksen erikoisosaamista mitä hän juuri tarvitsi. Pidämme liian usein asioita itsestään selvyytenä ja tietomme perustuu olettamukseen, ei faktaan. Tämän vuoksi aito verkostoituminen on yritykselle kilpailukyvyn kannalta tärkeää.
Yhteistyön rakentamisessa sinun kannattaa ensimmäiseksi kartoittaa nykyiset suhteet ja arvioida onko niistä etua oman yrityksen toimintaan tai voitko sinä tarjota heille jotain omasta osaamisesta. On myös hyvä tarkastella aikaisempia yhteistyösuhteita ja etsiä niistä potentiaalisia verkoston jäseniä. Tämän jälkeen, jos on tarve, etsi yhteistyökumppaneita ns. vapailta markkinoilta. Kuten aikaisempi esimerkkini osoitti, yrityksen on selvitettävä potentiaalisten yhteistyösuhteiden resurssit ja osaamisen taso. Usein tämä tarkoittaa suoraa yhteydenottoa yrityksiin ja selvittää asia.
Samalla kun selvität yrityksen resursseja ja osaamisen tasoa, kysy millaiseen riippuvuussuhteeseen yritykset ovat valmiita. On myös arvioitava oma tahtotila riippuvuuden tason suhteen. Kannattaa varmistaa kuinka tärkeä yhteistyösuhde on itselle ja toiselle osapuolelle. Tämän jälkeen on helpompi asemoida oma toiminta yhteistyössä. Yhteistyön osapuolten ei tarvitse tavoitella samoja asioita, mutta tavoite ja intressi toiminnalle pitää olla samansuuntainen.
Oletko sinä listannut yhteistyösuhteita ja tunnistatko heidän erikoisosaamisen?
Jari Kattainen, verkostojohtamisen ja muutosjohtamisen asiantuntija