Viesti henkilöstölle miksi ollaan verkostoitumassa


Verkostoyhteistyön rakentamisessa ja verkostossa toimimisessa tärkeässä osassa on viestinnässä onnistuminen. Kun organisaatiossa on tehty päätös verkostoyhteistyön aloittamisesta, niin johdon on viestittävä henkilöstölle miksi verkostoidumme, mitä se vaatii organisaatiolta sekä henkilöstöltä ja mitä sillä saavutetaan. Itsestäänkin selvät asiat on tuotava selkeästi ja avoimesti esiin. Sillä ihmisiä on erilaisia ja kaikilla on erilainen kyky sisäistää johdolta saatua viestiä. Johdon onkin vältettävä kaikessa toiminnassa väärinymmärrykset.

Hyvä esimerkki viestinnän epäonnistumisesta on, kun siirryin toiselta toimialalta terveydenhoitoalalle ja pidimme ensimmäisen henkilöstön kuukausikokouksen. Kerroin uutena johtajana, että johtaminen on samansuuntaista monessa asiassa, työskenneltiin sitten terveydenhoitoalalla tai vaikka tehtäisiin kumisaappaita. Tarkoitukseni ei ollut arvioida ja verrata näitä toimialoja, vaan kertoa minun tavastani johtaa. Siitä huolimatta eräs työntekijä oli pahoittanut mielensä, kun hän oli kokenut, että uusi johtaja ei arvosta heidän ammatillista osaamista terveydenhoitoalalla.

Verkoston rakentamisessa yritys ja sen henkilöstö kohtaa aina jotain uutta ja siksi viestinnän merkitys on suuri. Johdon on päätettävä miten sisäinen viestintä toteutetaan. Viestin sisältö pitää olla selkeä ja viestinnän on oltava johdonmukaista. Selkeä ja johdonmukainen viestintä lisää henkilöstön luottamusta johtoon ja tehtyihin päätöksiin. Olen kohdannut viestintään, jossa organisaation omistajien toimenpiteet ovat sekoittaneet organisaation päivittäistä toimintaa.  Kyse oli julkisen puolen osakeyhtiön In-house asiasta, jossa yritettiin tehdä päätöstä toimitaanko markkinoilla vai ei. Omistajien poukkoileva viestintä siitä, ollaanko In-house yritys vai ei, sekoitti täysin yrityksen päivittäisen toiminnan. Henkilöstö ei tiennyt mihin muutokseen oltiin matkalla, kun ei ollut johdonmukaista viestintää.

Myös Sote uudistuksen osalta on mielenkiintoista seurata miten viestinnässä onnistutaan. Isoihin muutoksiin, kuten Sote-uudistukseen, liittyy vahvasti verkostoyhteistyö. Miten saadaan viestitettyä henkilöstölle mitä, miksi, miten ja missä aikataulussa uudistusta tehdään. Heikko viestintä saa aikaan henkilöstössä epätietoisuutta ja vaikuttaa organisaation toimintaan heikentävästi. Yleisesti voidaan todeta, että yritysten muutostilanteissa, jollainen verkostoituminenkin on, johdon on laadittava viestintäsuunnitelma ja vietävä se käytäntöön johdonmukaisesti.

Jari Kattainen, verkostojohtamisen ja muutosjohtamisen asiantuntija