Valmistaudu siihen, että muutos ei sovi aina kaikille

Verkostoyhteistyöstä on puhuttu paljon ja pitkään. Siitä huolimatta on vielä suuri joukko ihmisiä, joilla ei ole tarkkaa käsitystä mitä se tarkoittaa. Kannattaa muistaa, kun lähteen rakentamaan verkostoyhteistyötä, että verkostoituminen käytännössä voi olla osalle henkilöstöä vieras asia. Tosin verkostoitumien on laaja käsite ja sitä voidaan tulkita monella tavalla. Kokemukseni on osoittanut, että jopa yritysten johdolla on erilaisia käsityksiä mitä verkostoituminen tarkoittaa ja mitä se vaatii itseltä. Usein kun jokin uusi asia on liian vieras, sitä helposti vastustetaan tai torjutaan. Onko tämä liian yleistävää? Mielestäni ei, sillä olen ollut rakentamassa useita fuusioita ja verkostoja ja aina löytyi joku, joka epäili tai vastusti uudistuksen/verkostoitumisen tarvetta. Ei muutosvastarinta aina ole negatiivinen asia, jos kritiikki on rakentavaa eikä hajottavaa. Verkoston rakentamisvaiheessa kannattaa erilaiset mielipiteet huomioida, eikä kokea kritiikkiä negatiivisena asiana.

Henkilöt ovat erilaisia ja muutokseen suhtautuminen vaihtelee. Yrityksen sisällä kaikki ei hyväksy tai näe tarvetta aloittaa verkostoyhteistyötä toisten yritysten kanssa. Aina löytyy henkilöitä, jotka haluavat pysyä vanhassa ja turvallisessa toimintatavassa. Ongelmaksi ei muodostu äänekkäät muutoksen vastustajat, koska silloin johto tietää kenelle ja miten argumentoida verkostoyhteistyön etuja. Haasteena yritysjohdolle on muutosvastarinnan hiljaiset vaikuttajat. He tekevät ns. myyrän työtä organisaation sisällä ja johdon on vaikea puuttua tähän hiljaiseen viestintään. Miten sitten saada muutosvastarinta murrettua. Kokemukseni mukaan kannattaa pitää yrityksen ilmapiiri avoimena, joka vähentää hiljaista muutosvastarintaa. Toinen keino on se, että ota vastustajat mukaan muutoksen rakentamiseen. Ainakin siten, että kuuntelet heidän argumenttejaan ja huomioit ne. Kolmanneksi käytä houkuttimia jolla ”myyt” verkostoyhteistyön idean vastustajille.

Verkostoyhteistyön rakentamisen aikana tulee aina vastoinkäymisiä ja joku saattaa muuttaa mielipidettään ja alkaa vastustaa verkostoitumista. Verkoston rakentamisen alussa on tärkeää tuoda kaikille osapuolille esille, että epäonnistuminen ja virheet ovat mahdollisia ja jopa todennäköisiä. Tätä olenkin usein ihmetellyt, miksi meillä pelätään niin paljon virheitä. Kannattaa muistaa erään vanhan työkaverini neuvo, kun aloittelin työuraa, ”jos teet virheen se on inhimillistä, mutta jos teet saman virheen uudelleen, on se tyhmyyttä”. Yritystoiminnassa on kyettävä ottamaan hallittuja riskejä ja välillä riskit realisoituvat. Samoin on verkostoyhteistyön rakentamisessa. Yksi epäonnistuminen ei saa kaataa koko verkostoyhteistyön rakentumista.

Jari Kattainen, verkostojohtamisen ja muutosjohtamisen asiantuntija