Huomioi ihmisten ja organisaatioiden erilaisuus

Yrityksen lähtiessä rakentamaan verkostoyhteistyötä, niin usein yhteistyökumppanit ovat organisaatioita ja henkilöitä, joiden kanssa ei ole aikaisemmin tehnyt yhteistyötä. Siksi onkin tärkeää varautua ihmisten erilaiseen käyttäytymiseen ja yrityskulttuurin erilaisuuteen. Varsinkin kiistatilanteissa ihmisen käytös muuttuu helposti ennalta arvaamattomaksi. Näin voi tapahtua, vaikka kyseessä olisi tuttukin henkilö. Olen ollut tilanteissa, joissa on lyöty nyrkki pöytään ja alettu huutamaan. Onnekseni henkilön käyttäytyminen oli tiedossa ja tilanteeseen pystyttiin reagoimaan oikein ja tilanne raukesi. Aina näin ei ole, kun tilanne neuvotteluissa ”kiristyy”, voi tulla yllättäviä tilanteita ja yksittäinen impulsiivinen reaktio voi kaataa koko yhteistyön.

Olen ollut mukana rakentamassa monia fuusioita ja yritysten välistä yhteistyötä. Näissä tilanteissa on tunnistettava erilaiset yrityskulttuurit. Erityisesti eri alueiden yrityskulttuurit poikkeavat suuresti toisistaan. Jos esimerkiksi vertaa Pohjanmaata, Pohjois-Karjalaa tai vaikka Hämettä, tapa toimia ja vuorovaikutus on erilaista. Se on meidän maan rikkaus, mutta se on otettava huomioon verkostoyhteistyön muotoutumisvaiheessa. Toisella paikkakunnalla asiat sanotaan suoraan ja toisella alueella on asetettava sanansa hieman eri tavoin. Samoin olen huomannut, että paikkakunnan koko vaikuttaa yritysten toimintatapoihin. Pääkaupunkiseudulla on erilainen yrityskulttuuri kuin esimerkiksi pienessä kunnassa Savossa. Näitä eroja kannattaa tarkastella ja huomioida kun rakentaa omaa toimintaa verkostoyhteistyön muotoutumisvaiheessa.

Ihmisten erilaisuuteen liittyy heidän osaamisen taso. Tunnista ihmisten monimuotoinen osaaminen, kun arvioit verkostoyhteistyön osapuolien erilaisuutta ja sopivuutta yhteistyöhön. Olen tavannut lukuisan määrän yrittäjiä, jotka luulin tunteneeni hyvin. Näin varmaan onkin ns. yleisellä tasolla, mutta en ollut tunnistanut heidän ydinosaamistaan. Tämän huomasin, kun kävin paikan päällä katsomassa mitä yritys teki. Näin on usein myös yritysten välillä. Yhteistyön käynnistymisen esteenä on se, että ei tunnisteta toisten erikoisosaamista. Muistan esimerkin eräältä teollisuusalueelta Etelä-Suomesta. Samassa kiinteistössä toimi useita yrityksiä. Yksi yritys osti alihankintana palvelun Oulusta, vaikka saman palvelun olisi voinut saada samassa kiinteistössä toimivalta yrityksestä. Tietenkin on huomioitava yritysten osaamisen taso, laatu, toimitusvarmuus, hinta yms.. Mutta ainakin kannattaisi selvittää olisiko yhteistyö mahdollista.

Verkostoyhteistyön rakentamisen yhtenä tarkoituksena on resurssien kustannustehokas yhdistäminen. Kootaan yhteen yrityksiä ja ihmisiä, joilla on tarvittava osaaminen, jotta asiakkaalle saadaan tuotettua jokin tuote/palvelu. Siksi onkin tärkeää hallita edellä mainitut asiat, hyväksyä ja hyödyntää yritysten ja ihmisten erilaisuus. Olen itsekin huomannut usein toimivani samalla tavalla kuten ennekin. Sitten kun keskustelee ihmisten kanssa, tunnistaa ihmisten ja organisaatioiden erilaisuuden ja miten oma osaaminen liittyy kokonaisuuteen. Se ei kuitenkaan riitä, ellei muuta omaa suhtautumista asioihin ja toimintaa, jos siitä on hyötyä itselle ja asiakkaille.   

Jari Kattainen, verkostojohtamisen ja muutosjohtamisen asiantuntija.