Tunnistetaanko yrityksissä oman henkilökunnan erikoisosaaminen? Olen itsekin joskus yllättynyt kun henkilöllä on noussut esiin jokin erikoistaito, harrastuksen tms. kautta hankittu. Ihmisillä on tapana vähätellä osaamisensa tasoa ja johtajan tehtävä on tarvittaessa ”tuoda se esille”, jos henkilö ei sitä itse tuo toimintaan. Samoin olen huomannut asian olevan yrittäjien osalta. Johtuuko se siitä, että yrittäjällä ei ole vertailukohtaa mihin verrata omaa osaamistaan, niin ei tunnisteta oman osaamisensa korkeaa tasoa? Verkostoissa tämä tulee hyvin esille. Yritysten osaaminen on eri tasoista ja eri osa-alueilta. Tässähän verkostoitumisessa loppujen lopuksi on kyse, eli erilaisen osaamisen yhdistämisestä lisäarvon tuottamiseksi asiakkaille ja omalle yritykselle. Kuinka usein yrityksessä mietitään mitä osaamista asiakas tarvitsee? Kysyin yhdeltä yrittäjältä, miten hän on kartoittanut asiakkaiden tarpeita. Hän sanoi, että ei tarvitse koska hän tekee korkealaatuista tuotetta, niin se myy. Helposti ajatellaan näin, että kun tuotetaan hyvä palvelu tai tuote, asiakas ostaa. Joskus voi näin olla, mutta kyllä yrityksen täytyy tietää millaisella osaamisella asiakastarpeeseen kyetään vastamaan. Elämme kopioiden luvatussa maailmassa. Erikoisosaaminen on kuitenkin sellainen osa yrityksen toimintaa, jolla voi erottautua muista ja mitä muiden on vaikeampi kopioida. Saman kysymyksen, jonka esitin yrittäjälle, voi esittää yritykselle, kun se lähtee rakenta-maan verkostoyhteistyötä. Yrityksen on pohdittava, onko sillä sellaista osaamista mitä verkostossa on tarve käyttää ja hyödyntää. Yrityksen on tunnistettava mitä osaamista verkoston muut jäsenet tarvitsevat. Kun yrityksellä on tiedossa mitä osaamistarvetta verkostossa on, sen on tehtävä listaus oman organisaation ydinosaamisesta. Yrityksen on katsottava kohtaavatko verkoston tarve ja oman yrityksen osaaminen, vai tarvitaanko jotain uutta osaamista. Silloin jos verkoston jäsenyys on omalle yritykselle tärkeä, yrityksen on hankittava tarvittava osaaminen, jotta saavuttaa verkoston edut.