Yhteisen näkemyksen rakentaminen verkostoyhteistyöstä aloitetaan oman yrityksen sisällä tapahtuvassa toiminnassa. Yrityksen johdolla ja sitä kautta koko henkilöstöllä on oltava yhteinen näkemys toiminnan suunnasta ja keinoista, joilla yhteistyötä lähdetään käynnistämään. Lisäksi yrityksen on rakennettava yhteinen näkemys toiminnasta verkostoyhteistyön osapuolten kesken. Verkostoitumisen käynnistämiseen osallistuvien tahojen on tuotava selkeästi esiin näkemyksensä eduista, joita verkostoitumisella voidaan saavuttaa. Näin toimien yhteisen näkemyksen rakentaminen toiminnan suunnasta on helpompaa ja yhteistyö on tuloksellisempaa.
Verkostoyhteistyön käynnistämisvaiheessa yrityksen johdolla on oltava kirkkaana mielessä miksi ja mitä ollaan tekemässä. Itse yhteistyö ei saa olla itseisarvo. Yrityksellä on oltava käsitys mahdollisista saavutettavista eduista. Odotukset eduista tulee olla realistisia ja osapuolten tulee huomioida, että toiminta siirtyy alueella, jossa on toisia yrityksiä mukana päätöksenteossa. Kaikki asiat eivät aina etene niin kuin itse haluaisi. Ennen päätöksentekoa yhteistyöstä verkostoyhteistyön osapuolille on rakennettava yhteinen näkemys mitä yhdessä tavoittelemaan. Yhteinen näkemys tarvitaan, koska yksittäinen yritys siirtyy alueelle, jossa oma ns. hierarkkinen johtamien ei enää toimi. Toimitusjohtajan yksittäinen operatiivinen valta päättää asioista loppuu, kun mukaan tulee muita yrityksiä. Siksi on tärkeää rakentaa yhteinen näkemys yleisellä tasolla. Tosin on huomioitava, että yksittäisiin asioihin ei tässä vaiheessa kannata vielä puuttua. Suunta on silti oltava kirkkaana mielessä.
Tänä päivänä puhutaan paljon roboteista ja tekoälystä ja yrityksen onkin varmistettava, onko heillä oikeanlainen teknologian osaaminen yhteistyön rakentamiseen. Kaikkea ei kuitenkaan tekoälylläkään voida verkostoitumisessa hoitaa. Esimerkiksi luottamuksen rakentaminen, joka on erittäin tärkeää verkostoitumisessa, vaatii vuorovaikutusosaamista kasvokkain. Verkoston osapuolten onkin edistettävä, sitouduttava, sitoutettava toisia ja varmistettava luottamuksen rakentuminen ja ylläpitäminen. Tätä ei voi tekoälyllä tai muulla teknologialla hoitaa. Mutta muuten uusi teknologia on kytkettävä tehostamaan ja helpottamaan toimintaan. Teknologialla voidaan hoitaa ns. rutiinitehtäviä ja silloin jää resursseja onnistuneeseen sosiaalisen vuorovaikutukseen, joka on verkostoyhteistyön menestymisen edellytys. Teknologia ja ihmisten välinen vuorovaikutus eivät ole toisiaan poissulkevia asioita, vaan toisiaan täydentäviä asioita. Ei sovi kuitenkaan unohtaa, että verkostoyhteistyö on aina ihmisten välillä tapahtuvaa toimintaa, mitä teknologia tukee.
Jari Kattainen, verkostojohtamisen ja muutosjohtamisen asiantuntija